zoek login
logo

dantons dood

home  >  voorstellingen  >  dantons dood

duur 2:45, incl. 1 pauze
première 09 feb 2014

Na zijn radicale Macbeth regisseert Johan Simons opnieuw een klassieker uit het wereldrepertoire. In Dantons dood van Georg Büchner plaatst hij de twee kopstukken van de Franse Revolutie, Danton (Hans Kesting) en Robespierre (Gijs Scholten van Aschat) lijnrecht tegenover elkaar.

‘Gijs Scholten van Aschat is ijzingwekkend superieur. […] Hans Kesting is een gedreven, aardse Danton. […] Johan Simons heeft het lef gehad Büchner te actualiseren en juist nu op te voeren. Van Dantons dood is ware theaterkunst gemaakt. […] Alles komt in deze overrompelende finale samen [...] het slotbeeld is mogelijk gemaakt door Adelheid Roosen en haar Zina Platform. [...] het zet achter de voorstelling een ferm, warm uitroepteken.’ de Volkskrant ****

‘Het is knap hoe Gijs Scholten van Aschat als Robespierre en Hans Kesting als Danton de ideeënmachines menselijke lagen weten mee te geven.’ Trouw ****

‘Dantons dood weet recht in het hart te raken. Een opmerkelijk ingehouden en daardoor des te krachtiger versie van het stuk.’ Haarlems Dagblad

‘Dantons dood van Johan Simons is puur klasse, een meesterwerk.‘ Knack ****


Ooit streden zij als vrienden voor dezelfde idealen. Nu is hun relatie doortrokken van achterdocht en meningsverschillen over de te volgen strategie: Robespierre wil met geweld een volksdemocratie vestigen, terwijl Danton steeds meer twijfelt of de mens wel in staat is de offers te brengen die een revolutie vergt. Danton voorziet de mislukking en trekt zich steeds meer terug in een wereld van roes en apathie, terwijl Robespierre met elk afgehouwen hoofd de macht meer naar zich toe trekt. Naast een vlijmscherpe analyse van het politieke handelen is Dantons dood een studie naar hoezeer politiek en privaat leven met elkaar vervlochten zijn.

Johan Simons: ‘De Portugese schrijver Saramago heeft ooit gezegd dat 14 april 1974, de dag van de Anjerrevolutie, de meest waardevolle dag in zijn leven was. Saramago maakte toen deel uit van een aantal links progressieve groepen, die het rechts autoritaire regime in Portugal geweldloos omver wist te werpen. Dat gevoel, deelnemer te zijn aan een fundamentele omwenteling, is een gevoel waarvan ik denk dat het groots en meeslepend is. Dat eerste moment van onschuld, waarop men enkel maar de potentie van de omwenteling voelt, zonder dat men weet welke offers die in de praktijk zal vergen. Het is een gevoel dat wij in het Westen vandaag niet meer kennen. Bij de keuze voor Dantons dood heb ik me natuurlijk afgevraagd wat ‘revolutie’ vandaag nog betekent. Is de Arabische lente een revolutie? De anti-globalistenbeweging? De sit-ins van de Indignados? Ik geloof dat de enige echte revolutie van vandaag de genetische revolutie is. Kijkende naar de puinhoop die de mens van zijn wereld en zichzelf maakt, stel ik – samen met Michel Houellebecq en Peter Sloterdijk – de vraag: als we een betere mens kunnen scheppen dan diegene die vandaag op aarde rondloopt, waarom zouden we dat dan niet doen? Het is een vraag die ik expliciet aan de orde wil stellen in Dantons dood.’

de oversteek – adelheid roosen
Het project De Oversteek van alliantiepartner Adelheid Roosen past bij haar zo kenmerkende motto: Koninkrijk-Keizerrijk-Buurthuis, en in die hiërarchische volgorde. In Dantons dood duiken wijkbewoners op die als nomaden met de voorstelling meereizen. Als het publiek huiswaarts keert, blijven ze achter en beslapen in elke stad letterlijk de schouwburgen. ‘Een plek is een plek, maar een publiek is mobiel. Het volk is mobiel. Een volk is nomadisch. Dus trek ik met een volk van honderd vrouwen en mannen - uit de wijken van de steden waar het stuk gespeeld wordt - naar de schouwburg. We maken de oversteek van de wijken naar het theater. De meesten zullen zelden tot nooit in een schouwburg geweest zijn. Zij zullen niets spelen. Zij blijven wie ze zijn: zichzelf. Zij zullen op het toneel doen, waar zij zich thuis in voelen en zullen het openbare gebouw, de schouwburg, eer aan doen als ware het een buurthuis.’, aldus Roosen.

Dantons dood wordt gerealiseerd in samenwerking met Adelheid | Female Economy en Zina.

#dantonsdood


ta-extra in amsterdam
> openbare repetitie: wo 5 feb
> inleiding: wo 12 feb, wo 19 feb, wo 26 mrt, wo 9 apr
> engelstalige boventiteling: do 13 feb, do 27 mrt, do 10 apr
> nagesprek: vr 14 feb, vr 28 mrt, vr 11 apr
> wish you were here, büchner: ma 31 mrt

share

Rate

Hieronder kunt u uw reactie invullen.

gegevens worden opgehaald